rulleskitreningforus

Glem ikke disse første «tommelregler» for rulleski:
– legg kraft på stavene med en gang de er satt ned
– ved staking må du ha bøyde armer når stavene settes ned
– ikke strekk armene helt ut fremover og ikke sett stavene ned for langt frem
– reis deg tilstrekkelig opp imellom takene
– bruk også magemusklene, de er store og gode
– tren magemuskler på andre måter også, ikke bare tren «triceps»
– pass på at rumpen ikke stikker mye ut bak
– tren også balanse, gli på en ski av gangen
– opp bratte bakker gå diagonalgang eller skøyt
– diagonalgang er lettest opp bratte bakker
– tenk tidlig fraspark og ikke la deg lure av det gode festet med låsen i hjula
– bred fotstilling er best ved bremsing ved ploging
– la ikke ferien bli for lang, start i mai/juni med rulling

Se også den store artikkelen om rulleski-teknikk og rulleski-utstyr på TurrennPortalen.

Kom i gang med rulleski og la BULL Ski & kajakk hjelpe deg i denne artikkel. Innkluderer også hvordan velge rulleski og vedlikeholde dem. Se videre hvilke rulleski som passer deg hvis du er usikker.

Rulleski uten staver: Fra en eliteløper «Store forbedrelse i fri teknikk skylles rulleski uten staver. Jeg går mye uten staver både på rulleski og på ski. Det er bra både for balanse, tyngdeoverføring og teknikk».

(Teknikktips for klassisk og fristil snø er samlet på denne store teknikk-oversikt . En del av den fornyede sportsportalen www.TurrennPortalen.com)

Rulleski-teknikk på Youtube/film
For turrennløpere, se rulleskitips fra Team Xtra (Aukland-brødrene+) på denne Youtube-film. Bra tips for turen, teknikken og utstyr der. Få også med Mathias Fredriksson som på Youtube-film forklarer hvordan trene klassisk på rulleski (Det gode starter på ca 1:20).

Er du redd for mye biltrafikk eller dårlige rulleskiveier? sjekk ut anbefalte rulleskiløyper fra www.Turrennportalen.com

Ukens tips må være. Ja, det må være å møte opp til felles ukentlig rulleskitrening, som f.eks. hver torsdag på Hafrsfjord. Kontinuitet er utrolig viktig. Utrolig hvor fort kroppen forfaller. Det er også viktig å gjøre de riktige tingene. Vi har ingen personlig trener, men på trening gir vi hverandre tips og korreksjoner.

Ta med deg disse tips på neste rulleskitur.

Tips fra eliten.
Vi tok kontakt med Vibeke Skofterud og spurte henne om råd, her er spørsmål og svar:

Spørsmål:
Skulle gjerne lært meg litt mer teknikk på rulleski, som jeg nettopp har kjøpt. I Stavanger er skisesongen begrenset til noen timer i februar, så rulleski er viktig. Spesielt diagonalgang, å treffe riktig. Skiene har en tendens til å få feil vinkel og dermed mister jeg flyten. Håper at du har noe tips her, eller kan henvise til noen. (Per)
Svar:
Litt rulleskiteknikk: Rulleski trener vi jo først og fremst fordi det er den nærmeste treningsformen vi kommer langrenn. derfor Er det viktig å å prøve å få mest mulig lik teknikk også. I diagonalgang er det derfor viktig å ikke få for sent fraspark. Man skal (som på ski) ha hoften godt over skiskoene før frasparket kommer. Tør å stå på en og en ski! Eneste man risikerer med å dette er et skrubbsår.
Spørsmål videre:
Tidlig fraspark er viktig. Men det jeg merker når jeg går klassisk er at om jeg løfter bakhjulet ved lange steg, så blir det vanskeligere å få rulleskiene til å gå helt parallelt. Skal vi unngå å løfte bak, eller er det bare en treningssak?
Svar:
Det har nok mye med trening å gjøre, rulleski er litt mer ustabilt enn vanlige ski nedi et spor. Det er nok mye som må gjøres ved trening, man må nesten bare gå mye på rulleski og tørre å komme i et fall fremover med hele kroppen. Får du til det får du litt «gratis» hjelp av tyngdekraften i fraspark og stavtak:)
Ett tips er å trene uten staver og gli på hver ski, før neste fraspark:)

KURS:
Det ble arrangerte rulleskikurs den 24.august 2010 og 10.august 2011 på Randaberg. Åpent for alle. Ellers er det alltid teknikktips eller minikurs for nybegynnere å få på treningsøkter til Hafrsfjord rulleskigruppes faste treninger på torsdager, hvis slikt etterspørs. Ellers bare vanlig trening.

Nyttige tips: Multifunksjons halsvarmere på tilbud.

Reklamer

8 kommentar to “Treningstips”

  1. CL Says:

    Hei!

    Jeg er nybegynner på rulleski og lurer på om dere arrangerer rulleskikurs i år også?
    Evt om det er mulig å bli med på torsdagstreningene? De eksisterer fortsatt…?

    På forhånd takk for hjelpen!

    mvh Cathrine Lauvdal

  2. rulleski Says:

    Håper kurset var som forventet. Hvis du glemmer noe, så ta kontakt igjen. Fellestrening starter igjen torsdag 13.august kl.1800

  3. arve Says:

    Hei. Blir det «feil» å stille på noen av deres fellestreninger med inline skøyter?

  4. LV Says:

    Det går helt fint med inline skøyter også på torsdagstreningene. Flertallet går klassisk men noen skøyter. Rulleskigruppen er helt uavhengig, gratis og åpen for alle. Slik har den også har vært siden oppstarten i 2006.

  5. nils a Says:

    Må man ha skøytesko tel skøyterulleski?

  6. LV Says:

    du må ikke men jeg vil sterkt anbefale det. er du mindre erfaren på skøyting så vil skøytesko hjelpe godt på å stabilisere ankler og hjelpe din balanse og teknikk. sjekk ut mer tips for teknikk på rulleski: http://turrennportalen.net/rulleski-teknikk-utstyr/

  7. Richard Says:

    Hei. Jeg går en del på rulleski til/fra jobb og synes det høres interressant ut med fellestreninger. Hvordan er opplegget på disse?

  8. LV Says:

    Opplegget er passende for alle nivå. Vi velger mellom et par løypealternativer. Typisk økt er å gå rolig 15-20 minutt til en «intervallplass». Der starter vi intervallene felles og de som er spreke tar lenger intervaller. Den måten holdes vi alle på samme plass hele tiden. Etter intervaller så er det rolig eller fritt tempo tilbake til startplassen ved sverdene.
    Mvh Lars V.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s